Hoe kies je de juiste bedrijfsnaam? + checklist!

Ahh mennnn, ik weet het nog precies. Ik zat met tranen in mijn ogen van frustratie bij mijn vriendin aan de keukentafel. Ik had al maanden geleden besloten dat ik een eigen bedrijf ging opzetten, maar ik kon maar geen goede bedrijfsnaam bedenken. Ik werd er helemaal hopeloos van!

Je naam is het eerste wat mensen van jouw merk zien of lezen. Het is een heel belangrijk onderdeel van jouw branding en dus waard om daar echt de tijd voor te nemen.

Maar het is ook een valkuil, want veel ondernemers (incl. ikzelf) spenderen hier dus ook weken (al niet maanden) aan. Om te voorkomen dat dit jou ook zoveel tijd en frustratie kost, dacht ik: ik schrijf er een blog over. Want na inmiddels talloze ondernemers te hebben mogen helpen met hun bedrijfsnaam en na veel onderzoek, heb ik er aardig wat tips en trucs voor. Daarnaast (spoiler alert!) krijgt mijn bedrijf ook een nieuwe naam; dus vond ik het superleuk om jullie mee te nemen in dit proces.

Dusssss: hoe kom je nou op de perfecte naam voor je bedrijf?

Lidewij Stout
Dan doe je toch je eigen naam als je bedrijfsnaam?

Yesss, ik ben een voorstander van je eigen naam gebruiken want jouw bedrijf gaat ook om jou. JIJ bent je bedrijf en dat maakt het uniek. Maaaaaar ik vind wel 1 ding mega belangrijk, namelijk:

  1. Makkelijke spelling
    Als mensen moeten vragen hoe ze je naam moeten spellen is het echt een NO GO. Dus of het nou je eigen naam is die ingewikkeld is of een hele creatieve zelfbedachte naam, echt waar: hou het simpel. Ik zeg altijd tegen klanten: moet je voorstellen dat iemand jou wil opzoeken maar je niet kan terugvinden omdat ze de spelling verkeerd hebben. Echt mega zonde.

    Voor mij was iets met ‘Lidewij’ dus snel van tafel, want je wilt niet weten hoeveel varianten ik in mijn leven heb gezien van mijn naam, haha. Van Lodewijk tot Liedweih. Ook mijn achternaam ‘Stout’ zie je zo vaak voorbijkomen (vooral bij vormgevers en creatievelingen) dat die hem ook niet werd. Daarover gesproken:
  1. Wees uniek
    Ga voor een naam waarin je uniek bent. Google al je verzonnen namen eens en kijk wat je te zien krijgt. Als je niet bovenaan komt op Google als iemand jouw bedrijfsnaam intikt, hoe moeten ze je dan terugvinden? Mensen moeten je makkelijk kunnen terugvinden, maar moeten je naam dus ook goed kunnen onthouden.
  1. Hou het simpel
    Ik heb jarenlang gewerkt bij een hobbyshop waar ik enorm veel heb mogen leren over het ondernemen. Dus uiteraard vroeg ik mijn baas ook om hulp toen ik mijn eigen bedrijf startte. Ze vertelde toen dat ze haar winkel eerst ‘doe en zo’ wilde noemen (of iets in die trant). Maar toen ging ze nadenken, wat als mensen mij willen opzoeken, wat typen ze in dan op Google? Nou letterlijk: hobbyshop Woerden. Toen koos ze letterlijk voor de naam: ‘Hobbyshop Woerden’ waardoor ze ALTIJD bovenaan komt te staan als iemand een hobbyshop in Woerden zoekt. Ik vond het geniaal!

    Helaas geldt dit vooral voor ondernemers die weinig concurrentie hebben in hun vestigingsplaats. Met alle vormgevers in Gouda kan ik namelijk wel een heel clubje oprichten, haha. Mijn tip dan: ga voor een naam die blijft hangen.
  1. Branding
    Jouw bedrijfsnaam is een belangrijk onderdeel van je merk en dus ook van jouw verhaal (je branding). Je bedrijfsnaam mag dus echt onderdeel van jouw verhaal zijn. Met de naam ‘Beetje liefde’ werkte dat in het begin top! Mijn bedrijf ging namelijk over “een beetje liefde versturen” en ook “een beetje liefde voor de wereld” want alles was duurzaam gemaakt. Ik kreeg onwijs veel complimenten en mensen konden mij makkelijk vinden en onthouden. Daarna veranderde ik van een ontwerpbedrijf van kaarten naar brandingexpert en opeens paste ‘Beetje liefde’ helemaal niet meer in het verhaal. De link tussen mijn naam en mijn visie was volledig weg.
  1. Toekomst
    Denk bij het kiezen van je naam ook aan mogelijke toekomstige ontwikkelingen. Uiteraard had ik niet kunnen weten dat ik van trouw- en geboortekaartjes naar het ontwerpen van huisstijlen doorontwikkelde. Maar er zijn wel een aantal dingen waar je rekening mee kan houden. Wil jij bijvoorbeeld later misschien uitbreiden naar de rest van de Europa? Misschien is een Engelse naam dan beter. Of ben je bijvoorbeeld een coach, maar weet je nog niet helemaal zeker wie jou doelgroep is? Hou je naam dan iets algemener zodat je makkelijk kan switchen.

Dikke prima
Maaaaaar laten we een ding duidelijk onthouden: de wereld vergaat echt niet als je je naam gaat veranderen na een paar jaar. Kijk maar naar mij. Jarenlang was Beetje liefde echt een topnaam voor mij en nu gaat het veranderen en dat is helemaal dikke prima.

Het enige waar ik spijt van heb, is dat ik er weer zoveel weken aan kwijt was…

Dus hupsakee, schenk een glas wijn in en ga, eventueel met wat vrienden, brainstormen. Maak een woordweb (dit werkt mega goed!) en ga helemaal los. Schrijf alle woorden die met jou, je bedrijf en je droomklant te maken hebben. Onderstreep woorden die je tof vindt en ga met deze woorden puzzelen. Wedden dat je op een topnaam komt?

Moet jij nog een naam verzinnen of heb je al een naam, maar heb je het gevoel dat het nog niet helemaal klikt? Download de checklist (incl. zeven makkelijke opdrachten) en bekijk of jouw naam perfect voor jouw bedrijf is!

Beetje liefs,
Lidewij

Hoe kies je de juiste bedrijfsnaam? + checklist!

Recente Blogs

Deel dit bericht

Hi, ik ben Lidewij

En ik wil jou een tips, tricks en een beetje liefde, doorgeven zodat ook jij jouw droomklanten aantrekt! 

Volg Beetje liefde